Volg mij:

zondag 4 november 2012

Het zit hem in de lift


Grote lobby, keurig geklede barman. Kroonluchters, groene banken, oud tapijt en gedimd licht. "Duidelijk uit de jaren lelijk dit", zegt een glimlachende collega tegen mij. Ik lach met hem mee, vooral omdat dit het hotel is waar ik verblijf tijdens de conferentie voor vertegenwoordigers van/voor het MBO- onderwijs uit heel Europa¹. En niet heel vervelend; het hotel staat aan de boulevard van Palma de Mallorca, Spanje (reward).

¹ 21th Annual EfVET Conference | http://t.co/RvxkGF0h | 24-27 oktober 2012 Palma de Mallorca

Lift me up

De grote stroom mensen beweegt zich na het inchecken richting hun hotelkamers. Duidelijk even opfrissen voordat de conferentie zou worden geopend (countdown). Met een koffer op je nek is het wat moeilijk traplopen, dus de vier liften die het hotel biedt vond ik de beste optie.

Maar deze liften werken anders dan de meeste andere liften. Dit zijn zogenaamde 'intelligente' liften, waarvan het systeem afhankelijk van de positie van alle liften een keuze maakt welke lift jou komt ophalen. Ook worden diverse invoeren van de hotelgasten handig gecombineerd. Omgaan met zo'n nieuwe lift gaat natuurlijk niet in één keer helemaal goed. Collectief falen is wellicht de beste omschrijving van wat er die dag gebeurde. Natuurlijk hadden we de instructie, opgehangen direct rechts van de liften (en afgebeeld direct rechts van dit stukje tekst), kunnen bestuderen. Maar dat deed natuurlijk niemand. Eerst iets leren en dan later toepassen? Het bleek wederom dat weinig mensen dat van nature doen; learning by doing zit gewoonweg in onze (spelende) natuur.

Het spel

Om het spel van de liften te kunnen toelichten, grijp ik terug naar de vier bepalende kenmerken van een spel (geformuleerd door McGonigal en al besproken in m'n vorige blog 'Een bakkie doen'), namelijk doel, regels, terugkoppelingssysteem en vrijwillige deelname.

Het simpele doel van het spel is op de juiste verdieping te geraken; dit is de etage waar je je hotelkamer kunt vinden. Om dit doel te bereiken dien je na het drukken op één van de knoppen geduldig te wachten op de voor jou geselecteerde lift. Welke lift dit is wordt door middel van een letter en richtingspijl visueel kenbaar gemaakt. Ook gaat er een lamp branden boven de opening van de lift die jou naar je doel gaat brengen. Mochten overige spelers ook naar deze verdieping willen, dan worden ze ook naar jouw lift gestuurd. En dit spel is zelfs zo opgezet dat spelers die naar een andere etage willen zelfs in jouw reisteam opgenomen kunnen worden! Eenmaal in de lift aanbeland, dien je absoluut nergens op te drukken. De knoppen die aanwezig zijn in de lift zijn voor noodgevallen. (Kun je je de initiële verwarring voorstellen? Heerlijk.) Op een ledscherm op een niet al te logische plek zie je op welke verdieping(en) de lift zal stoppen. Tijdens de rit kun je in de gaten houden langs welke verdieping je scheert (progression) en bij het openen van de deuren kun je op de muur van de hal zien (of eigenlijk dubbelchecken) op welke etage je op het punt staat uit te stappen.Vrijwillige deelname van de deelnemers is met het alternatief van het trappenhuis verzekerd.

Fun

Wat leuk is aan het spel van de liften is dat je real time feedback krijgt naar aanleiding van je keuzes. Je ziet de cijfers steeds verder omhoog kruipen richting jouw verdieping, bij het afremmen van de lift krijg je dat aparte gevoel in je buik en net voordat je liftdeuren zich openen krijg je er een gratis pieptoontje bij. Op de begane grond word je door een schermpje geholpen om in te schatten hoe lang het nog duurt totdat jouw lift beneden zal arriveren. De positie van de lift is je duidelijk, wat je een gevoel van keuze geeft om (toe te kunnen geven aan je ongeduldige aard en) alsnog de trap te nemen.

Gamifying


Nu vond ik het op mijn beurt leuk om me af te vragen hoe het hotel het correcte gebruik van de lift zou kunnen stimuleren, waarbij spelers op een leuke manier leren hoe ze dit verticale verplaatsingmechanisme dienen te gebruiken.

Natuurlijk is er op het vlak van rewards, een gamification-element dat alle componenten betreft die acties en handelingen belonen door middel van positieve feedback, wel vrij eenvoudig een leuke slag te slaan. Want ja, het lampje dat gaat brandje boven de lift is geen smiley, je wordt niet audiovisueel bedankt voor het afblijven van de noodknopjes in de lift (achievement-waardig lijkt me ;)) en bij het openen van de liftdeuren op de door jou gekozen bestemming klinkt geen 'episch' muziekje. Kun je je bij dat laatste weinig voorstellen; voor een demonstratie van iets dergelijks dien je volgens enkele collega's alleen maar even met EasyJet te vliegen (en een succevolle landing mee te maken).

Duurzaam spelen


Ook kunnen we kritisch kijken naar het invoegen van diverse challenges. Want ja, draait dit spel wel om het correct gebruik van de liften? Waarom niet om de meest duurzame manier - die lift moet vol! -opgezet als een multiplayer-game? Zo zou je zelfs een maximaal aantal tripjes kunnen vaststellen; dit kan dan uiteindelijk leiden tot extinction van het gebruik van de lift voor die dag. Pikt het systeem op dat je alleen in de lift bent gestapt, dan gaat de lift als disincentive niet verder dan 1 verdieping omhoog of omlaag per keer.
En als we dan toch bezig zijn: kunnen we het spel niet wijzigen in de crossplatform 'snel bij je hotelkamer komen'- game? Met een uitbreidingspakket gebaseerd op een gezonde levensstijl? (*Ziet zichzelf al de trap oprennen*)

Leren in de lift

Je begrijpt wel dat ik me niet zozeer sterk maak voor het verbeteren van het leerproces omtrent het gebruik van liften of staircases, dan wel voor het verbeteren van het leerproces in het algemeen door gebruik te maken van de kracht van spel. 
Ik ga graag voor het verbeteren van het leerproces in docententeams en klassen in heel Nederland. Met dus gamification als vernieuwend uitgangspunt en innovatieve ICT-toepassingen als inspiratiebron.

En het idee dat ik onderdeel mag uitmaken van een grote innovatiekracht die van buiten en van binnen de scholen het onderwijs vernieuwt en verbetert, dat is mijn epic meaning! (<- nog zo'n spelmechaniek ;))

Referenties

Kennisnet (z.d.). Playdeck Gamfication.

Shaffer, D. W. (2006). How computer games help children learn. New York: PALGRAVE MACMILLAN™.


0 reacties:

Een reactie plaatsen